بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ چیست؟
نوشته شده توسط : ساحل

بازاریابی شبکه ای بحثی است که چند ساله حسابی کل جا درباره آن صحبت می شود و بحث داغ محافل جوانانی است که می خواهند یک شبه پولدار شوند.
در این یادداشت کوشش بر آن است الی نگاهی به جوانب گوناگون بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ داشته باشیم.

با بازاریابی شبکه ای آشنا شویم
بازاریابی شبکه ای احد از زیرمجموعه های زنجیره بازاریابی است که کانال فروش خود را بر شبکه های انسانی و اجتماعی استوار کرده است. در این شیوه، شما چندی از محصولات کمپانی را خریداری کرده و در هر مکانی که می خواهید به فروش می رسانید و در ازای آن فایده خویش را اخذ می کنید. اما این فرجام مسیر نیست. به راستی در این شیوه، مصرف کننده نیز می تواند کالاهای شرکت را بازاریابی کرده و در قبال آن سود گرفتن کند. البته این روش ساختار ویژه خود را نیز دارد. در این ساختار، بازاریاب باید افرادی را به عنوان زیرشاخه خود شناسایی کند و هر چه پایین این زیرمجموعه اغلب باشد و بیشتر فعالیت کند، سود اکثریت به شما می رسد.
این شیوه با ساختار هرمی ای که دارد شبکه ای از قوای انسانی را ایجاد کرده که به صورت تصاعدی بر آن افزوده می شود. تبلیغات نیز در این تکنیک به صورت چهره به صورت و کلامی صورت می گیرد.

حال باید ببینیم چگونه میتوانیم در بازاریابی شبکه ای کامیاب باشیم؟
برای اینکه شما در بازاریابی شبکه ای موفق باشید، باید اصولی را رعایت کنید.

کیفیت کالا: محصولاتی که برای عرضه گزینش می کنید باید کیفیت فوقانی داشته باشند تا مشتری آنها را به سایر محصولات ترجیح دهد. اگر کیفیت کالای شما زیر باشد، دلیلی ندارد مشتری آن را از شما بخرد.
مهارت مذاکره و فروش: مهارت های فروش اکتسابی هستند. با کسب این چیرگی ها می توانید راهکارهایی افزایش فروش خود پیدا کنید. باید توانایی گفتگو با مشتری را داشته باشید. باید فوت و فن گفتگو و رفتار با مشتری را بدانید.
مهارت تیم سازی و رهبری: همانطور که در بالا اشاره شد یکتا از راه های کسب هوده در بازاریابی شبکه ای، پورسانتی است که به ازای فعال بودن زیرمجموعه شما برایتان حاصل می شود. پس باید توانایی آن را داشته باشید که افراد زیادی را به مجموعه خود اضافه و در آنها دلیل ایجاد کنید.
مهارت رهبرسازی: همان فرمولی که برای شما کسب هوده می کند، برای زیرمجموعه شما نیز صادق است. پس باید توانایی این را داشته باشید که آنها را نیز به رهبرانی مشکل کوش و با انگیزه تبدیل کنید.
آیا بازاریابی شبکه ای همان شرکت هرمی است؟
شرکت های هرمی آن دسته از کمپانی هایی هستند که اعضا آنها متعهد هستند افرادی را به کمپانی شناسایی کنند و در ازای سرمایه گذاری آن فرد کمیسیون دریافت می کنند. در واقع در این شرکت ها فرآورده ملموسی خرید و فروش نمی شود و سرمایه گذاری فرد به عنوان کمیسیون بین کسان بالاتر در این هرم دسته می شود. در این ساختار هر چه به راس هرم کم و بیش می شوید، سود بیشتری دریافت می کنید. ولی اگر در سطوح زیر هرم باشید، هیچ گاه چنین سودی نخواهید داشت، البته اگر متضرر نشوید.
اما در بازاریابی شبکه اصل بر فروش محصول است و سپس می تاب در ازای معرفی فرد جدید سود گرفتن کرد.

رویای ثروتمند شدن با بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای چیست؟


بازاریابی شبکه ای هم مشابه دیگر کار و جنبش ها نیازمند تلاش و کوشش پیوسته است و هیچ ویژگی به خصوصی در آن هستی ندارد که این زنجیره را به شغلی ویژه و درآمدزا تبدیل کند. به راستی مانند هر کار دیگری شما نان تلاش خود را می خورید.
بر پای بست، آمارهای منتشر شده تنها ده درصد فروشندگان کمپانی Amway از کهنه ترین و بزرگترین کمپانی های مبتنی بر بازاریابی شبکه ای در امریکا و دانشمند در انگلستان موفق شده اند درامدی کسب کنند. این آمارها اگرچه حکم به عدم موفقیت قطعی کل بازاریاب ها نمی دهند اما اثر می دهند که نمی تاب برای همه بازاریاب های کمپانی درآمدهای هنگفت ماهیانه را متصور بود. در کمپانی های بازاریابی گرچه سران شبکه و اعضای با سابقه که شمار زیادی پایین گردآور دارند درآمدهای عالی دارند ولی درآمدهای بی اندازه با کار آسان برای برای کل اعضا به ویژه اعضایی که دیر به شبکه پیوستگی اند منطقی به نظر نمی رسد.

بازاریابی شبکه ای از نظر قانونی
فعالیت های هرمی در اکثر کشورهای دانشمند غیرقانونی تلقی می شود ولی به واسطه تفاوت کمپانی های بازاریابی شبکه ای با هرمی این تکاپو در بعضی کشورها قانونی است. ولی با این حال بازاریابی شبکه ای همواره محل انتقاد مراجع قانونی و اقتصادی بوده است.

نماد پرتو دهنده وضعیت کار و جنبش کمپانی بازاریابی شبکه ایچند سالی است که این کمپانی ها می توانند با گرفتن پروانه از وزارت صنعت، معدن و تجارت تکاپو کنند. شما با رسیدگی مظهر شرکت می توانید به قانونی یا غیر قانونی بودن کار کمپانی پی ببرید. اگر رنگ این نماد سبز بود یعنی مجاز به فعالیت است. اگر زرد بود یعنی مجاز به کار و جنبش یکماهه برای رفع ایراد و در واپسین،انجام اگر قرمز بود یعنی موقتا بمدت شش ماه تعلیق شده است. رنگ سیاه هم اثر دهنده اتمام پروانه کار و جنبش آن شرکت می باشد.





:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: